Gana - srednjeročna ocena tveganja
7. 4. 2025
CMSR je v začetku marca 2025 pripravil novo srednjeročno oceno državnega tveganja za Gano, po lastni metodologiji ocenjevanja državnega tveganja.
Gana se glede na CMSR-jevo Metodologijo ocenjevanja državnega tveganja uvršča v razred držav z visokim srednjeročnim državnim tveganjem (D).
CMSR ocenjevano državo uvrsti v eno izmed petih kategorij tveganja:
· A – minimalno državno tveganje
· B – zelo omejeno državno tveganje
· C – omejeno državno tveganje
· D – visoko državno tveganje
· E – zelo visoko državno tveganje
Poleg končne ocene državnega tveganja je v eno izmed teh petih kategorij tveganja razvrščena tudi posamezna kategorija državnega tveganja, torej politično, ekonomsko in finančno tveganje.
Srednjeročno politično tveganje je visoko. Gana bo ostala ena najbolj demokratičnih in politično stabilnih držav v podsaharski Afriki, dokaz za to je tudi mirna izvedba volitev in nemoten prenos oblasti. Nov predsednik in nova vlada bosta kratkoročno prinesla več optimizma, vendar se bo morala tudi ta oblast soočiti z nekaterimi problemi, ki državo pestijo že dlje časa. Srednjeročno pričakujemo izboljšanje gospodarske stabilnosti, težje pa bo odpraviti visoko stopnjo nezaposlenosti med mladimi, slabe delovne pogoje v javnem sektorju, padec življenjskega standarda in nezadovoljstvo zaradi nezakonitega rudarjenja. Našteto lahko sproži nemire in stavke delavcev, vendar pa ne pričakujemo, da bi se ti lahko razširili na celotno državo. Podobno kot doslej bodo verjetno potekali v mestnih središčih in bodo mirne narave, vendar lahko povzročijo začasne motnje v poslovanju. Politično prizorišče bodo še naprej zaznamovala nasprotja med sedaj vladajočo stranko NDC in prej vladajočo NPP, vendar usmeritve glede večine politik ostajajo bolj ali manj enake. NDC bo lažje sprejemala reforme, saj ima v parlamentu udobno večino. Korupcija in kronizem sta endemična in tudi sprememba vlade ne bo prinesla večjih sprememb. Kar zadeva notranjo, pa tudi regionalno, varnost, si bo Gana še naprej prizadevala za povečanje odpornosti proti širjenju nasilnega ekstremizma, zlasti na meji z Burkino Faso. Ganski odnosi z mednarodno skupnostjo in državami v regiji bodo ostali dobri, najpomembnejša partnerica države pa bo še naprej Kitajska. Odnose z Zahodom bi lahko obremenil sporni zakon proti LGBTQ+, ki bi v najslabšem primeru lahko začasno zaustavil črpanje kreditov. Tradicionalno dobri odnosi z ZDA so s Trumpovo izvolitvijo postali bolj negotovi, zamrznitev financiranja s strani USAID pa bo negativno vplivala tudi na Gano.
Srednjeročno ekonomsko tveganje se je v zadnjih dveh letih znižalo, vendar ostaja visoko. Finančno tveganje je prav tako visoko, vendar je na meji z zelo visokim. Uspešen zaključek prestrukturiranja dolga bo omogočil večjo gospodarsko stabilnost in ustvaril temelje za trajnostno rast v Gani. Rast BDP se je že okrepila, v prihodnjih letih pa bo še naraščala. V obdobju 2026-2029 bo po napovedih EIU letno povprečno znašala dobrih 6 odstotkov. Vlada bo v letošnjem in prihodnjih dveh letih vodila politiko fiskalne konsolidacije, kar bo zmanjšalo proračunski primanjkljaj, ko se bo sporazum z IMF iztekel, pa se bo poraba verjetno povečala. Inflacija bo srednjeročno ostala visoka. Presežek na tekočem računu plačilne bilance se bo v prihodnjem letu prevesil v nizek primanjkljaj, kar je med drugim posledica ponovnega začetka odplačevanja zunanjega dolga.
Ocenjujemo, da bodo odnosi med Slovenijo in Gano ostali dobri in prijateljski. Srednjeročno se bo obseg blagovne menjave, zlasti slovenskega izvoza, postopno krepil, Slovenija pa bo v bilateralni trgovinski blagovni bilanci še naprej beležila presežek. Po drugi strani kljub izraženemu interesu na obeh straneh še ne pričakujemo večjih slovenskih neposrednih naložb v Gani.
Srednjeročno oceno državnega tveganja Gane lahko naročite na: info@cmsr.si
Več informacij: darja.zlogar@cmsr.si