Filipini - srednjeročna ocena državnega tveganja
27. 3. 2025
CMSR je konec februarja 2025 pripravil novo srednjeročno oceno državnega tveganja za Filipine, po lastni metodologiji ocenjevanja državnega tveganja.
Filipini se glede na CMSR-jevo Metodologijo ocenjevanja državnega tveganja uvrščajo v razred držav z omejenim srednjeročnim državnim tveganjem (C).
CMSR ocenjevano državo uvrsti v eno izmed petih kategorij tveganja:
· A – minimalno državno tveganje
· B – zelo omejeno državno tveganje
· C – omejeno državno tveganje
· D – visoko državno tveganje
· E – zelo visoko državno tveganje
Poleg končne ocene državnega tveganja je v eno izmed teh petih kategorij tveganja razvrščena tudi posamezna kategorija državnega tveganja, torej politično, ekonomsko in finančno tveganje.
Srednjeročno politično tveganje države je omejeno, vendar je na meji z visokim. Kratkoročno se bodo notranjepolitične napetosti pred majskimi volitvami nadaljevale. Napetosti znotraj vladajoče koalicije med taboroma sedanjega predsednika Ferdinanda Marcosa mlajšega in njegovega predhodnika Rodriga Duterteja predstavljajo večjo grožnjo politični stabilnosti kot uradna politična opozicija. Razkol med obema stranema bi lahko potencialno ogrozil ali najmanj povzročil zamude v izvajanju ključnih strukturnih reform, poleg tega pa spodkopava učinkovitost vlade in vladnih institucij (tudi varnostnih sil) ter socialno stabilnost. Povečuje se tudi tveganje glede političnega nasilja. Ocenjujemo, da bo Marcos zmagal na vmesnih volitvah in da se bodo razmere nato umirile. Še večjo grožnjo notranji stabilnosti in tveganje za destabilizacijo filipinskega gospodarstva predstavlja ozemeljski spor med Filipini in Kitajsko v Južnokitajskem morju, pri čemer so na strani Filipinov tudi ZDA, ki jih vojaško podpirajo. Medtem ko bodo odnosi s Kitajsko ostali napeti, pa bodo odnosi z ZDA po napovedih ostali dobri, vendar bo filipinska stran zaradi Trumpove nepredvidljivosti ostala previdna. Z Marcosovo vlado bodo tudi odnosi z EU ostali dobri, pogajanja glede sklenitve prostotrgovinskega sporazuma se bodo nadaljevala, vendar je malo verjetno, da bo sporazum sklenjen v času Marcosovega trenutnega mandata. Politično tveganje dolgoročno zvišujejo neučinkovitost institucij ter visoka stopnja korupcije.
Srednjeročno ekonomsko tveganje je omejeno, finančno pa zelo omejeno (vendar na meji z omejenim). Rast BDP bo po napovedih EIU v obdobju 2025-2028 letno povprečno znašala 5,9 odstotka. Gospodarska politika bo srednjeročno usmerjena v izboljšanje socialnega varstva, zlasti za najbolj ogrožene prebivalce, zmanjšanje odvisnosti od uvoza hrane, izboljšanje infrastrukture in privabljanje tujih neposrednih naložb. Fiskalna politika bo po volitvah postala bolj restriktivna, saj si bo vlada prizadevala znižati visoki proračunski primanjkljaja in javni dolg. Inflacija bo srednjeročno ostala v okviru ciljnega razpona centralne banke, peso pa naj bi z letom 2026 začel postopno apreciirati. Zunanjetrgovinska blagovna bilanca bo še naprej izkazovala visok primanjkljaj, k znižanju tekočega primanjkljaja pa bosta prispevala naraščajoča presežka v storitveni bilanci in bilanci tekočih transferov. Tuje neposredne naložbe se bodo z izboljšanjem poslovnega okolja in infrastrukture okrepile. Zunanji dolg bo srednjeročno ostal nizek, vlada pa z njegovim servisiranjem ne bo imela težav. Pri tem finančno tveganje znižujejo tudi visoke in naraščajoče devizne rezerve.
Z odprtjem slovenskega veleposlaništva na Filipinih srednjeročno pričakujemo povečanje gospodarskega sodelovanja med državama. Obseg blagovne menjave bo po ocenah vsaj kratkoročno še ostal skromen, sčasoma pa bo začel naraščati, zlasti slovenski izvoz. Filipinsko gospodarstvo slovenskim podjetjem ponuja številne priložnosti tudi za višje oblike sodelovanja. Ocenjujemo, da bi se srednjeročno lahko povečalo tudi število slovenskih neposrednih naložb na Filipinih.
Srednjeročno oceno državnega tveganja Filipinov lahko naročite na: info@cmsr.si
Več informacij: darja.zlogar@cmsr.si