NOVO iz oddelka ekonomskih raziskav
11. 11. 2024
Libija se glede na CMSR-jevo Metodologijo ocenjevanja državnega tveganja uvršča v razred držav z visokim srednjeročnim državnim tveganjem (D), vendar je blizu meje z razredom z zelo visokim tveganjem.
CMSR ocenjevano državo uvrsti v eno izmed petih kategorij tveganja:
· A – minimalno državno tveganje
· B – zelo omejeno državno tveganje
· C – omejeno državno tveganje
· D – visoko državno tveganje
· E – zelo visoko državno tveganje
Poleg končne ocene državnega tveganja je v eno izmed teh petih kategorij tveganja razvrščena tudi posamezna kategorija državnega tveganja, torej politično, ekonomsko in finančno tveganje.
Srednjeročno politično tveganje Libije bo, tudi če ji uspe oblikovati začasno, enotno vlado, ostalo zelo visoko. Napetosti med dvema rivalskima vladama se bodo nadaljevale, v državi pa je prisotnih tudi več rivalskih oboroženih skupin in tujih plačancev. Varnostna tveganja povečujejo tudi nadaljnji notranji spopadi v sosednjem Sudanu. Ocenjujemo, da obstaja verjetnost, da bi bila kratkoročno lahko vzpostavljena začasna, enotna vlada narodne enotnosti, ki bi do konca leta 2025 izvedla predsedniške in parlamentarne volitve, enotna stalna vlada pa bi bila nato vzpostavljena v letu 2026. Tveganja za to napoved so velika. Nesoglasja med predstavniškim domom in Visokim državnim svetom glede volilne zakonodaje bi lahko ovirala prizadevanja za dogovor o novi vladi in s tem volitve. Še vedno obstaja verjetnost, da se država povrne v državljansko vojno. Vzpostavitev enotne vlade in morebitna izvedba volitev bi odpravila nekaj politične negotovosti, vendar bodo državo do leta 2026 kljub temu še naprej pretresali notranji nemiri in rivalstvo med dvema vladama, nesoglasja med različnimi skupinami in občasni spopadi pa se bodo nadaljevali tudi kasneje. Najslabša opcija bi bila, da se bodo politični spopadi razmahnili v dolgotrajno tekmovanje za oblast in onemogočili pobude za spravo. Mednarodni politični akterji, na eni strani ZDA in EU, na drugi Rusija in ostale države (Turčija), bodo ostali prisotni v državi, predvsem zaradi njenega strateškega geopolitičnega položaja in bogatih naftnih resursov.
Srednjeročno ekonomsko tveganje je visoko, finančno pa omejeno (vendar blizu meje z razredom z visokim tveganjem). Ekonomsko tveganje bi bilo višje, če ne bi imela Libija visoke rasti BDP in presežkov v proračunu in na tekočem računu. Finančno tveganje zmanjšujejo nizek zunanji dolg in nizko servisiranje dolga ter zelo visoke devizne rezerve.
Glede na trenutne razmere v Libiji kratkoročno ne pričakujemo povečanja obsega bilateralnega sodelovanja. To bo še naprej ostalo omejeno na blagovno menjavo, ki bo ostala skromna, neposrednih naložb slovenskih podjetij ne pričakujemo. Če se bodo razmere v državi stabilizirale, je tudi za slovenska podjetja v Libiji veliko priložnosti za višje oblike sodelovanje, pri čemer pa bo potrebna tudi politična podpora.
Srednjeročno oceno državnega tveganja Libije lahko naročite na:
Več informacij: